Antibiotika

Co to jsou antibiotika?

Antibiotika jsou látky, které zastavují růst bakterií nebo bakterie přímo usmrcují. Užíváme je proto při léčbě infekčních onemocnění způsobených bakteriemi.

Kdy užívat antibiotika?

Antibiotika užíváme na doporučení lékaře v případech, kdy je onemocnění dítěte bakteriálního původu a tíže onemocnění léčbu vyžaduje. Antibiotika nejsou účinná při virových onemocněních, mezi které řadíme velmi časté záněty horních či dolních cest dýchacích – rýmu, zánět nosohltanu, hrtanu, průdušek či průdušnice. Tudíž drtivá většina běžných obtíží, s kterými přicházíte s dítětem k lékaři, se obejde bez podání antibiotik.

K čemu se stanovuje CRP?

K rozpoznání bakteriálního onemocnění nám může v dnešní době pomoci stanovení tzv. CRP, které vám lékař ve zvolených případech může vyšetřit přímo v ordinaci. Hodnota CRP se mění v čase po nástupu onemocnění. Nemá velký význam stanovovat CRP ihned po začátku teploty, hodnota může být nízká a za další den může být vše jinak.

Naopak nízká hodnota CRP např. třetí den horeček znamená, že probíhající onemocnění je s největší pravděpodobností virového původu a dítě tudíž antibiotika nepotřebuje.  Nelze ale spoléhat vždy jen na CRP, ke každému dítěti je nutno přistupovat individuálně, posoudit celkový stav a průběh onemocnění.

Existují však i onemocnění, která vyžadují antibiotickou terapii i přesto, že CRP je nízké. Příkladem může být zánět močového měchýře.