Co to jsou antibiotika?

Antibiotika jsou látky, které zastavují růst bakterií nebo bakterie přímo usmrcují. Užíváme je proto při léčbě infekčních onemocnění způsobených bakteriemi.

Kdy užívat antibiotika?

Antibiotika užíváme na doporučení lékaře v případech, kdy je onemocnění dítěte bakteriálního původu a tíže onemocnění léčbu vyžaduje. Antibiotika nejsou účinná při virových onemocněních, mezi které řadíme velmi časté záněty horních či dolních cest dýchacích – rýmu, zánět nosohltanu, hrtanu, průdušek či průdušnice. Tudíž drtivá většina běžných obtíží, s kterými přicházíte s dítětem k lékaři, se obejde bez podání antibiotik. V praxi se často stává, že rodiče antibiotika požadují, aniž by to diagnóza jejich dítěte vyžadovala. Tlak na lékaře je často velmi výrazný a právě zde je nutná důvěra a spolupráce pacienta s lékařem a také osvěta, aby byl pacient upozorněn na všechna rizika nadužívání antibiotik a byl mu nabídnut vhodný alternativní způsob léčby.

K čemu se stanovuje CRP?

K rozpoznání bakteriálního onemocnění nám může v dnešní době pomoci stanovení tzv. CRP, které vám lékař ve zvolených případech může vyšetřit přímo v ordinaci. Hodnota CRP se mění v čase po nástupu onemocnění. Nemá velký význam stanovovat CRP ihned po začátku horečnatého onemocnění, hodnota může být nízká a za další den může být vše jinak. Naopak nízká hodnota CRP např. třetí den horeček znamená, že probíhající onemocnění je s největší pravděpodobností virového původu a dítě tudíž antibiotika nepotřebuje.  Nelze ale spoléhat vždy jen na CRP, ke každému dítěti je nutno přistupovat individuálně, posoudit celkový stav a průběh onemocnění.

Jsou onemocnění, která vyžadují antibiotickou terapii i přesto, že CRP je nízké. Příkladem může být zánět močového měchýře.

K tématu