Očkování

Co to je očkování?

Očkování je jedním z největších objevů medicíny. Každý rok vakcíny zachrání miliony lidských životů. V zemích, kde byla pravidelným očkováním zajištěna vysoká proočkovanost, došlo postupně k významnému poklesu nemocí, proti nimž se očkuje. Očkování nám tvoří ochranný štít před infekčními nemocemi vyvolanými viry a bakteriemi.

Jak funguje očkování

Vakcína je látka, která v organismu aktivuje imunitní systém tak, aby si vytvořil protilátky a imunitní paměť, které organismus před infekcí ochrání. Protilátky i paměťové buňky pak zůstávají v krvi a pokud se daná bakterie nebo virus dostanou do těla, tak na ně dokáží rychle zareagovat. Protilátky se na původce infekce navážou a znemožní jejich množení, šíření po organismu.

Očkovací látka je původci infekce pouze podobná, a onemocnění tedy nezpůsobuje. Je připravována buď z celé bakterie či viru nebo z jejich částí anebo z látek, které produkují.

Proč je povinné očkování důležité?

Důvodem, proč je povinné očkování důležité, je nutnost dosáhnout vysoké proočkovanosti v populaci, a chránit tak nejen očkované jedince, ale i ty, kteří ze zdravotních důvodů očkováni být nemohou. Díky vysoké proočkovanosti se daří držet infekční nemoci pod kontrolou a omezuje se šíření bakterií a virů.

Na přínos očkování zapomínáme paradoxně jen proto, že je účinné a mnohé obávané nemoci již díky němu nevidíme. Dnešní rodiče si proto jejich riziko již neuvědomují a více si všímají možných vedlejších účinků a očkování svých dětí často odmítají či odkládají

Český očkovací kalendář

Očkovací kalendář se stále vyvíjí. Poslední změny v očkovacím kalendáři proběhly na začátku roku 2018.  Základní povinné očkování – tzv. hexavakcína je nově podávána ve třídávkovém schématu 2+1 (dvě dávky s rozestupem minimálně dva měsíce a přeočkování za 6 měsíců po druhé dávce). Očkování proti zarděnkám, příušnicím a spalničkám se podává první dávka mezi 13. a 18 měsícem věku a druhá dávka nově odsunuta až do věku mezi 5.-6. rokem života.  Kompletní očkovací kalendář včetně nepovinných očkování naleznete níže.

U nedonošených dětí (pod 37. gestační týden) se základní očkování hexavalentní vakcínou provede třemi dávkami v intervalu jeden měsíc a přeočkování čtvrtou dávkou šest měsíců po třetí dávce.

📅
Povinné Očkování - očkovací kalendář

BCG vaccine SSI

Tuberkulóza