Nejběžnější střevní infekce u dětí a jak je léčit

bacteria-67659_1920

Střevní infekce – tzv. gastroenteritidy, laiky označovány též jako střevní chřipka, patří k nejčastějším infekčním onemocněním u dětí, jsou na druhém místě za infekcemi dýchacích cest.

Nejčastějšími vyvolavateli střevních infekcí jsou :

1. Viry (nejčastěji rotaviry, noroviry)
  2. Campylobacter
  3. Salmonella

Rotaviry se přenáší cestou fekálně orální –  přímým úzkým kontaktem s nakaženou osobou či kontaminovanými předměty . Po krátké inkubační době (1–3 dny) se objeví vzestup teploty a opakované zvracení  a časté objemné vodnaté stolice, většinou bez příměsi krve či hlenu. Starší děti a dospělí si stěžují na bolesti břicha, nadýmání, nechuť k jídlu i pití. Až u 50 % dětí jsou přítomny i známky postižení dýchacích cest. Proti rotavirům je možno se v kojeneckém věku očkovat. Očkování je ve formě sirupu.

Campylobacter je bakterie, jíž se nakazíme zejména nedostatečně tepelně upraveným kuřecím masem (ale i jiným), méně často kontaminovanou vodou či nepasterovaným mlékem. Inkubační doba je 2-7 dní. Onemocnění se projevuje zejména průjmem s příměsí krve a hlenu, horečkou a bolestmi břicha. Zvracení nemusí být přítomno.

Salmonella enteritidis je bakterie, kterou se nakazíme zejména vejcem a výrobky z nich, ale i nedostatečně tepelně upraveným masem. Inkubační doba po nákaze je krátká – do 48 hodin . Onemocnění probíhá obvykle jako různě těžký horečnatý stav s bolestmi břicha, hlavy, zvracením, zelenými stolicemi (u malých dětí často s příměsí krve), je možná dehydratace.

Jak nejlépe léčit střevní infekce ?

Pokud má dítě průjmovitou stolici, je třeba zejména hradit ztráty tekutin (vhodný je např. oslazený černý čaj) a začít podávat dietní stravu (banán, vařená rýže, vařená mrkev, starší bílé pečivo). K dietě podávejte ještě volně prodejná probiotika. Sledujte, jestli dítě pravidelně močí. Pokud je dítě malátné a málo močí, navštivte lékaře.

Pokud dítě opakovaně zvrací, podáváme ledově vychlazené tekutiny po troškách. Nejvhodnější je vychlazený rehydratační roztok (Kulíšek, Enhydrol – volně prodejné v lékárně) nebo glukopurem oslazený černý čaj. V první fázi se nesnažíme podávat žádné jídlo. Až ve chvíli, kdy dítě spolehlivě několik hodin nezvrací tekutiny, můžeme zkusit podávat vhodné dietní potraviny. Dieta při zvracení dítěte je například studený namačkaný banán, suchá rýže apod. Pokud dítě neudrží žádné tekutiny a málo močí, je třeba navštívit lékaře.