Jak se projevují roupy u dětí a jak je léčit

roupy_clanek

Dětská infekce roupy je jedna z nejčastějších lidských střevních infekcí. Roup dětský je malý nitkovitý červ. Má bílou barvu a délku 1-2 centimetry. U infekce roupy se také můžete setkat s názvy enterobióza nebo oxyuriáza.

Co je to nákaza roupy?

Infekce roupy je nejčastější se vyskytující nákaza parazity u lidí.

Infekce se šíří velmi snadno, nejčastěji se vyskytuje u dětí předškolního a mladšího školního věku a v jejich rodinách.

Infekci roupy lze úspěšně léčit léky, avšak i po vyléčení se infekce v mnoha případech může objevit znova. Obecně se není třeba obávat dlouhodobějších dopadů na zdraví.Takové následky jsou spíše výjimečné.

Jak roupi vypadají?

Roup dětský (skutečná velikost 6-20mm)

Jak se infekce roupy u dětí projevuje?

V mnoha případech se u dětí vůbec žádné příznaky vyskytovat nemusí. Pokud však na infekci roupy máte podezření, všímejte si především následujících příznaků:

• časté silné svědění v oblasti konečníku, který si dítě škrabe
  • neklidné spaní dítěte v důsledku nepříjemného svědění
  • bolest, vyrážka a podráždění v oblasti konečníku
  • typické bílé nitky ve stolici dítěte
  • bílé nitky, které jsou přímo v oblasti konečníku dítěte

Čím je infekce roupy způsobena?

Především je nutné se uvědomit, že roupi jsou velice nakažlivé a v kolektivu dochází ke snadnému a rychlému přenosu nákazy. Roupy se dítě nakazí požitím, nebo pouhým vdechnutím mikroskopických vajíček parazita.

Vajíčka roupů rozšiřuje hostitel, který infekcí roupů již trpí – tedy dítě roznesením po povrchu ve svém okolí. Počátkem infekce je tak požití mikroskopických vajíček parazita.

Poté, co se vajíčka dostanou do zažívacího traktu dítěte, zůstávají ve střevech až do vylíhnutí a dospělosti parazita. V dospělosti se roupi přesunou do tlustého střeva a během noci vycházejí z těla hostitele.

Samičky roupů kladou vajíčka do kožních záhybů v oblasti konečníku a poté se vrátí zpět do střeva. Je to právě výskyt vajíček, co způsobuje svědění a podráždění v této oblasti.

Pokud si dítě – hostitel postižené místo škrábe, dochází tím k přenosu vajíček na prsty a za nehty a následně k dalšímu roznášení vajíček. Vajíčka roupů jsou na prstech dítěte schopná přežít až několik hodin.

Pokud se nakažené dítě dotýká předmětů, jako je povlečení, oděvy, záchodová prkénka, hračky a podobně, dochází tak přenosu vajíček a tím následně i infekce. Na takto infikovaných předmětech dokáží vajíčka roupů přežít i tři týdny.

U dětí se infekce přenáší snadno, jelikož mají tendenci na infikované předměty sahat a strkat do pusy. Takto se nákaza může přenést i potravinami.

Ojediněle se pak mohou infikovat i dospělí, například při výměně povlečení, ručníků apod.

Životní cyklus roupů trvá kolem 13 týdnů. Často se také stává, že infikovaný jedinec nakazí znova sám sebe tím, že se škrábe v postižené oblasti a neúmyslně vajíčka stráví. Tím koloběh života roupů začíná na novo.

Vajíčka roupů se také mohou vylíhnout v oblasti konečníku a larvy pak samy znovu zalezou do střeva. Bez léčení pak nikdy nedojde k odeznění infekce.

Jaké děti jsou nejvíce v ohrožení nákazy roupy?

Roupi se vyskytují po celém světě a ve všech věkových kategoriích.Přesto se nákaza nejčastěji objevuje u dětí, a to zejména:

• děti, které chodí do jesliček, školky, na základní školu a dalších kolektivů
  • děti s nedostatečnými hygienickými návyky, jako je především mytí rukou
  • děti, které si cucají prsty nebo okusují nehty

Přenášejí nákazu roupy na děti domácí mazlíčci?

Jediným hostitel roupů jsou lidé. Není tedy možné, aby zdrojem nákazy byl přímo váš pes, nebo kočka. To také znamená, že v případě výskytu infekce v rodině není nutné vaše mazlíčky dále nijak léčit.

Jak lékař nákazu roupy u vašeho dítěte určí?

Pokud jsme roupy ve stolici přímo viděli, není třeba žádných dalších testů. Pokud si nejsme jisti, zda dítě roupy má, používá se test lepenkou. Průhlednou lepenku nalepíme na konečník, přitlačíme na kůži – tím provedeme otisk. Poté pásku sejmeme, přilepíme na sklíčko a odneseme k lékaři, jež vzorek odešle do laboratoře. Tam s pomocí mikroskopu zhodnotí, zda se na lepence vyskytují vajíčka roupů.

Roupi jsou aktivní v noci a z konečníku tak nejvíce vylézají během spánku dítěte. Nejlepší je provést test páskou hned ráno po probuzení dítěte. Ranní aktivity, jako je návštěva záchoda, nebo mytí, mohou vajíčka z kůže odstranit. Test je tedy nutné provést okamžitě po probuzení, nejlépe v v několik po sobě následujících dnech.

Jaké jsou možnosti léčby a předcházení nákaze roupy?

Při léčbě infekce roupů je důležitá kombinace podávání léku a důsledná hygiena a úklid domácností a okolí dítěte.

Léky
Léky na léčby infekce roupů jsou podávány ústně. Jelikož se jedná o velmi nakažlivou infekci, je důležité, aby léčba byla zahájena u všech členů domácnosti, aby nedošlo k opětovnému rozšíření infekce.

Nejčastějším lékem používaným na léčbu roupů je Mebendazol (Vermox).

Léčba většinou zahrnuje první dávku, po které následuje druhá dávka v rozestupu dvou až tří týdnů. Někdy je pro úplné vyléčení léčby nutno i několikrát opakovat. Pro úlevu od svědění může lékař předepsat nebo doporučit vhodný krém či olej.

Úklid
Kromě léčby je vždy také nutné přistoupi k důslednému úklidu domácnosti a okolí dítěte. Tím se výrazně předchází riziku opětovné nákazy.

• Dohlédněte, aby si vaše dítě i ostatní členové domácnost důsledně a pravidelně myli ruce mýdlem a teplou vodou a to především před každým jídlem.
  • Každý člen domácnosti by se měl nejméně jednou denně sprchovat a měnit si spodní prádlo
  • Nezapomeňte na stříhání a čištění nehtů
  • Snaže se dohlédnou, aby si vaše dítě (a všichni ostatní) neokusovalo nehty
  • Důsledně vyperte všechny používané povlečení, ručníky, žínky atd.. Perte na co nejvyšší teplotu a pomůže i sušení v sušičce.
  • Svlečené povlečení a použité ručníky nevyklepávejte – zamezíte tím šíření vajíček vzduchem
  • Děti by se také neměli koupat společně – i tím často dochází k přenosu infekce
  • Nezapomeňte uklidit, vydezinfikovat a vyluxovat celou domácnost a jakýkoliv povrch, na který mohlo dítě sahat.
  • Vajíčka roupů nemají ráda denní světlo, proto přes den nechávejte místnosti nezatažené – tím dochází k přirozené dezinfekci prostředí

Lze roupy léčit i doma bez podání léků?

Momentálně nejsou známy žádné věrohodné vědecké studie, které by tuto možnost potvrzovaly. Podávání léků je vždy jedinou doporučenou cestou.

Nicméně jistě neuškodí k lékům ještě přidat domácí léčbu – omezit cukr a zařadit do jídelníčku jako česnek a mrkev.

Vyskytují se u nákazy roupy i jiné závažnější komplikace?

Vážné zdravotní potíže se u infekce roupy nevyskytují a ke komplikacím dochází pouze pokud je infekce ponechána bez léčby. Při výskytu velkého množství parazitů lze někdy pozorovat bolesti břicha nebo váhový úbytek.

Především u dívek však může neléčená infekce vést k zánětu močových cest, dělohy, vejcovodů a jiných orgánů v pánevní oblasti. To pak přináší druhotné komplikace a záněty. Léčbu infekce roupy tedy v žádném neodkládejte.

Máte se tedy roupů obávat dlouhodobě?

Po podání léků a důsledném dodržováním hygienických návyků dochází k rychlé léčbě infekce. Jelikož jsou však vajíčka roupů oku neviditelná, novou nákazu ze svého okolí nelze nikdy vyloučit.

Děti se nejčastěji nakazí přímo od svých vrstevníků. Pokud se infekce tedy stále vrací a jste si jistí, že k nákaze nedochází ve vaší domácnosti, zdroj nákazy je nutné hledat ve svém okolí a zajistit odpovídající léčbu a důsledně zavést prevenci šíření parazitů.

Zdroj: healthline