Jak se šíří onemocnění COVID-19 mezi dětmi a jak je nebezpečné?

šíření nemoci COVID-19 mezi dětmi
Jak s dětmi zvládat nouzový stav a onemocnění COVID-19?

V posledních měsících byl také život našich dětí zásadně ovlivněn právě probíhající druhou vlnou pandemie COVID-19. Od zavřených škol, po zrušené společenské aktivity či školní zájezdy. I naše děti se tak začínají zajímat o tento virus a šíření nákazy. Je na rodičích odpovídat na jejich otázky a děti v této situaci dále nestresovat. Současně je to také dobrá příležitost být dětem vzorem v každodenních rutinách předcházející šíření nemoci, jako je mytí rukou a dodržování ostatních důležitých pravidel.

Jak se COVID-19 projevuje u dětí?

Děti a to i ty nejmenší mohou bohužel COVID-19 prodělat. U většiny toto onemocnění proběhne bez výraznějších symptomů a u těch, u kterých se nějaké příznaky projeví, pozorujeme nejčastěji zvýšenou teplotu, kašel, případně zvýšenou únavou. Závažnější  komplikace se u dětí vyskytují jen zřídka a to především u těch, které se léčí s jinými onemocněními.

Nejčastěji se vyskytující vážná komplikace je takzvaný multisystémový zánětlivý syndrom (MIS-C), který způsobuje především život ohrožující problémy se srdcem a jinými orgány. Některé příznaky jsou podobné jako u Kawasakiho choroby a patří mezi ně například tyto:

• Horečka přetrvávající několik dní
  • Vyrážka
  • Zánět spojivek
  • Bolesti břicha
  • Zvětšené lymfatické uzliny
  • Zarudnuté a popraskané rty
  • Zarudnutý jazyk
  • Nateklé ruce či chodidla
  • Podrážděnost a nespavost

Jelikož se tyto příznaky se vyskytují i u jiných onemocnění, je nutné, aby lékař stanovil správnou diagnózu a případně doporučil další vyšetření.

Léčba MIS-C je zahrnuje především léčbu probíhající zánětu a podporu funkce orgánů. Smrtelné následky byly zaznamenány jen výjimečně a většina dětí se brzo plně zotaví.

Je riziko šíření infekce COVID-19 dětmi vyšší než u dospělých?

Většina dětí s COVID-19 nevykazuje žádné příznaky, případně má jen mírné obtíže. Rizikem tak jsou – stejně jako u dospělých, především tito pacienti nevykazující žádné příznaky nemoci a přesto šířící nákazu.

Dle probíhajících výzkumů mají děti v porovnání s dospělými v horních cestách dýchacích stejné nebo vyšší množství viru.

Měli by rodiče nyní odkládat očkování a jak postupovat s očkovacím kalendářem?

Získání imunity proti nemocem v co nejútlejším věku a především u kojenců mladších 6 měsíců má velký význam. Ochrana dětí např. před pneumokoky, meningokoky a černým kašlem, což jsou onemocnění, které mohou samy o sobě mít smrtelné následky, je v tomto období ještě více důležitá. Očkování by se proto nemělo odkládat.

Některá přeočkování u starších dětí, kde nehrozí nebezpečí z prodlení, lze odložit, avšak nikdo neví, jak se situace bude dále vyvíjet a kdy bude zlepšena. Očkování malých dětí, především těch trpících jinými chronickými obtížemi nebo těch, kde je třeba dodržet základní očkovací schéma k navození imunity, je nevhodné odkládat. Spojte se svým lékařem, pokud máte obavy ohledně návštěvy ordinace a z kontaktu s ostatními dětmi a společně se dohodněte, jak v očkování Vašeho dítě nejlépe pokračovat.

Je nutné během epidemie odkládat návštěvu u Vašeho dětského lékaře?

Pokud máte v tomto období jakékoliv potíže, doporučujeme se spojit s Vaším lékařem vždy nejdříve telefonicky, popř.emailem. Mnoho rad a problémů lze vyřešit takto a díky telemedicíně se vyhnete čekání na ambulanci a riziku potenciální nákazy.

V některých případech byste však návštěvu svého dětského lékaře odkládat neměli a to zejména:

• V případě nemoci, kdy má dýchací obtíže, silné bolesti, je nezvykle spavé nebo trpí velmi vysokou horečkou.
  • V případě zranění, které může vyžadovat šití nebo máte podezření na zlomeninu
  • Neodkládejte návštěvu v případě probíhající nebo indikované pravidelné léčby jiných onemocnění
  • Na vyzvání Vašeho lékaře také neodkládejte pravidelné prohlídky dětí a dodržujte očkovací kalendář.
  • Mějte na paměti, že i ostatní nemoci nesouvisející s COVID-19 je nutné zavčas léčit, ať už Vaše dítě neprospívá, trápí ho ekzém či má jiné zdravotní obtíže

Pokud není Váš lékař k dispozici, pak se samozřejmě obraťte na zástup nebo využijte možnosti online konzultací.

Jak se starat o děti, když je Vaše školka nebo škola zavřená?

Samozřejmě ne každý má tu možnost si vzít volno ze zaměstnání a zůstat doma se svými ratolestmi. Zároveň je nepochybné, že omezení kontaktu dětí s jinými riziko nákazy výrazně snižuje. Pokud máte možnost, vyzkoušejte například některou ze služeb domácích chův. Mějte však na paměti, že nejlepší bude taková, u které víte, že kromě Vaší rodiny má jen omezený kontakt s jinými lidmi. Lze jen zdůraznit základní pravidla jako pravidelné mytí rukou během dne a ideálně také nošení roušky. I při pouhém podezření na onemocnění u někoho z Vašeho okolí lze pak doporučit s touto osobou omezit osobní kontakt, byť výsledky testů na COVID-19 nemusí být u této osoby ihned pozitivní.

Jak udržovat odstup od ostatních, ale zároveň nedržet děti celé dny doma před obrazovkou nebo s telefonem v ruce?

V ideálním případě a pro zabránění šíření nákazy by bylo nejlepší upustit od jakýchkoliv návštěv a her s kamarády. Lepším řešením je hrát si venku na místě, kde je možno lépe dodržovat odstupy od ostatních. Jeďte se projet na kole, vyražte na procházku, nechte děti si hrát na zahradě. Samozřejmě mějte s sebou vždy roušku pro sebe i své ratolesti, dezinfekci rukou a při návštěvě cizího prostředí se dotýkejte jen nutných věcí.

V případně kontroly případného předchozího kontaktu využijte mobilní aplikace jako například eRouška od Ministerstva zdravotnictví ČR.

Jaká pravidla dodržovat, pokud žijete společně s prarodiči?

Vzhledem k tomu, že senioři jsou nejrizikovější skupinou pro závažný průběh COVID-19, je vhodné kontakt s nimi omezit na minimum, i pokud vy a vaše děti nemáte žádné příznaky onemocnění. Děti by si měly opakovaně během dne mýt ruce a samozřejmě je vhodné věnovat i zvýšenou pozornost úklidu povrchů v domácnosti. Ač je toto pro všechny náročné, je lepší v tomto období kontakt dětí s babičkou a dědečkem raději omezit.

zdroj: Harvard.edu

Máte další dotazy nejen k onemocnění COVID-19?

Obraťte se na naše lékaře online 24/7.